Staat jouw bedrijf op het punt om het energiecontract te vernieuwen? Wacht dan niet tot het laatste moment. Als ondernemer begrijp je het belang van efficiëntie en planning, maar te vaak zien we bedrijven in de val lopen van last-minute beslissingen. Deze haast kan leiden tot gemiste kansen en onnodige kosten. In deze blog delen we waarom het van cruciaal belang is om ruim van tevoren een gedegen inkoopplan op te stellen. Zo vermijd je niet alleen de “Trouwe-Klanten-Boete”, maar behoud je ook de mogelijkheid om een zorgvuldige en weloverwogen keuze te maken. Neem de controle over jouw energiecontract en maximaliseer de voordelen van gunstige marktomstandigheden.
Maak optimaal gebruik van gunstige marktomstandigheden
Het is een veelvoorkomende valkuil om te wachten tot het laatste moment om je energiecontract te vernieuwen. Als grootverbruiker (kun je vaak al ruim van tevoren de prijs voor het volgende contract vastleggen. Vaak zelfs al meer dan een jaar voordat je huidige contract eindigt. Hoewel dit misschien niet ideaal lijkt in een dalende markt, kan het juist erg voordelig zijn in een stijgende markt. In 2023 hebben we over het algemeen een dalende trend gezien, maar momenteel bevinden we ons op het laagste punt in de markt van de afgelopen 2,5 jaar. Het kan dus zeer verstandig zijn om nu al een contract voor 2025 vast te leggen. Kleinverbruik aansluitingen kunnen vaak binnen een half jaar een nieuw contract vastleggen, afhankelijk van de leverancier. Het is daarbij van cruciaal belang om het juiste inkoopmoment te kiezen, omdat dit aanzienlijk meer kan opleveren dan het last-minute vergelijken van verschillende leveranciers. Hoewel iedereen op dezelfde markt inkoopt, hanteren leveranciers verschillende inkoopstrategieën. Een goede manier om hiermee om te gaan is door de markt nauwlettend te volgen en een gedegen inkoopplan op te stellen, eventueel in samenwerking met een betrouwbare adviseur. En mocht je nog op zoek zijn naar zo’n adviseur, dan ken ik wel een geschikte partij! 😊
Wil je weten hoe je een grootverbruiksaansluiting kunt onderscheiden van een kleinverbruiksaansluiting? Bekijk dan mijn vorige blog via de volgende link: Ontdek de trucjes van louche energieverkopers en maak slimme keuzes! | Spot Energie
Zeg je huidige contract op tijd op
Vaak horen onze energieadviseurs zinnen als: ‘Mijn contract loopt eind dit jaar af, dus bel mij eind oktober maar even terug.’ Op zich prima dat een klant dan pas wil kijken, maar hierdoor kunnen ze een ideaal inkoopmoment missen. Een nog groter probleem doet zich voor als ze een opzegtermijn van 3 maanden in hun contract hebben staan. Dat betekent dat ze begin oktober alweer stilzwijgend verlengd zijn. Dit geldt alleen voor grootzakelijke klanten en dat betekent dat ze de Trouwe-Klanten-Boete in rekening gaan brengen. Maar wat houdt dit precies in? Laten we dit eens nader bekijken:
Stilzwijgende verlenging, wat houdt het in?
Het fenomeen van ‘stilzwijgende verlengingen’ wordt nog steeds gehanteerd door sommige grootzakelijke energieleveranciers in hun leveringsovereenkomsten. Ze hebben de vrijheid om hun eigen regels te bepalen, waaronder de keuze voor een opzegtermijn van 3 maanden, 1 maand, of helemaal geen opzegtermijn in hun contracten. Als jouw contract een opzegtermijn heeft van 3 maanden en bijvoorbeeld op 31 december 2024 afloopt, moet je vóór 1 oktober schriftelijk opzeggen. Doe je dat niet, dan wordt het contract automatisch verlengd en mag de leverancier tarieven en voorwaarden voor 2025 vaststellen zonder jouw instemming. Dit is als het tekenen van een blanco cheque. En laten we eerlijk zijn, de tarieven voor stilzwijgende verlengingen zijn meestal niet bepaald zacht voor je portemonnee. Vorig jaar heb ik nog een uitgebreide blog over de Trouwe-Klanten-Boete geschreven, je kunt de blog hier vinden: Zeg nog snel uw zakelijke energiecontract op en voorkom de Trouwe-Klanten-Boete! | Spot Energie
Daarnaast is het belangrijk op te merken dat bij kleinverbruikers geen sprake is van stilzwijgende verlenging. In plaats daarvan krijgen zij automatisch een flexibel contract waarbij maandelijks opzeggen mogelijk is. Echter, zelfs in dit geval zijn de tarieven vaak niet marktconform. Het is daarom raadzaam om deze situatie te vermijden en tijdig een actief contract af te sluiten.
Zorg dat je nog keuzemogelijkheden hebt
Veel grootzakelijke klanten hebben een contract dat afloopt op 31 december. Grootzakelijke leveranciers hanteren vaak een laatste switchdatum rond 15 december. Er zijn altijd klanten die dan pas beseffen dat ze nog actie moeten ondernemen met betrekking tot hun energie. Op dat moment is de keuze vaak beperkt. Leveranciers richten zich vooral op het tijdig overzetten van nieuwe klanten, terwijl salesteams hun targets hebben behaald en zich ontspannen of met vakantie gaan. Als er dan nog een klant belt die echt iets nodig heeft, wordt daar vaak een extra marge op gezet. Zorg er dus voor dat je nog steeds verschillende leveranciers kunt vergelijken en ontdek welke leverancier de beste voorwaarden biedt voor jouw situatie.
Optimaliseer financiële planning
Voor veel bedrijven is nauwkeurig budgetteren essentieel. Het tijdige vernieuwing van je energiecontracten stelt je in staat om je financiële strategie te optimaliseren. Voor verhuurders is het bijvoorbeeld van belang om te weten of ze de energiekosten voor het komende jaar moeten verhogen of juist kunnen laten dalen. Door tijdig actie te ondernemen, kun je preciezer budgetteren en toekomstige financiële prognoses maken. Dit minimaliseert financiële risico’s en biedt meer controle over je uitgaven, wat van vitaal belang is voor een gezonde bedrijfsvoering.
Bedankt voor het lezen van mijn blog. Ik hoop dat deze tips je helpen om de energiemarkt beter te begrijpen en slimme keuzes te maken.
Met vriendelijke groeten,
Frank Sol
Mede-eigenaar SPOT Energie