“Wat doe jij eigenlijk voor werk?” Deze vraag wordt mij vaak gesteld, waarop ik antwoord dat ik werkzaam ben in de energiebranche. “Oh, jouw bedrijf is er ook zo een die mensen lastigvalt tijdens het eten? Een echte energie Cowboy!” Dan leg ik uit dat ik uitsluitend zakelijke klanten help met het strategisch inkopen van hun energiezaken en hen ondersteun bij het verminderen van hun energieverbruik en kosten. Hoewel ons team inderdaad proactief klanten benadert, gebeurt dit altijd tijdens kantooruren en voldoen we aan alle wettelijke voorschriften.
Vaak hebben mensen een negatieve ervaring gehad met zogenaamde “energieadviseurs”, tussen haakjes omdat deze adviseurs vaak meer verkopers zijn dan échte adviseurs. Toch blijven veel bedrijven in de val lopen en sluiten ze via deze dubieuze adviseurs langdurige energiecontracten af, omdat ze simpelweg door de bomen het bos niet meer zien.
In deze blog zal ik deze twijfelachtige energieadviseurs verder aanduiden als energieverkopers en geef ik jullie vier tips om eerlijke energievergelijkingen te maken. Zo kun je later niet voor verrassingen komen te staan en ben je de ‘slimme’ energieverkoper te slim af.
Hoe herken ik een dubieuze energieverkoper?
Hoewel er zeker kwalitatieve energieadviseurs zijn, is het altijd verstandig om op je hoede te zijn of het gaat om een adviseur of een verkoper. Dubieuze energieverkopers zijn vaak te herkennen aan de volgende zaken:
- De website van de verkooporganisatie is moeilijk of helemaal niet te vinden op internet, en als ze een website hebben, bevat deze weinig informatie.
- Een dubieuze energieverkoper beschikt vaak over een website zonder foto’s van medewerkers.
- Ze werken vaak slechts met één of twee energieleveranciers samen, meestal de minder bekende.
- Accountmanagers hebben vaak geen direct telefoonnummer of e-mailadres en zijn niet te vinden op LinkedIn.
- De verkopers zijn vaak niet goed op de hoogte van de ontwikkelingen op de energiemarkt en proberen klanten dagelijks te overtuigen om een langdurig energiecontract af te sluiten.
Nu je weet hoe je een dubieuze energieverkoper kunt herkennen, is het ook belangrijk om te weten hoe ze hun aanbiedingen mooier laten lijken dan dat ze werkelijk zijn. Het is vooral belangrijk om onderscheid te maken tussen kleinverbruik en grootverbruik aansluitingen, omdat verkopers vooral bij kleinverbruikers handige trucjes gebruiken om een deal binnen te halen.
Hoe onderscheid ik een kleinverbruik aansluiting van een grootverbruik aansluiting?
Ik wil deze blog niet te technisch maken, maar het principe is simpel: hoe meer elektriciteit of gas er door de meter kan, hoe zwaarder de meter is. Een simpel trucje is dat wanneer de netbeheerkosten op de factuur staan je een kleinverbruik aansluiting hebt. Heb je een aparte factuur van je netbeheerder? Dan heb je een grootzakelijke aansluiting.
Tip 1: Let op de volumes in de overeenkomst
Veel bedrijven vergelijken bij een kleinverbruik aansluiting elektra of gas nog steeds alleen het voorschotbedrag. Dit voorschotbedrag wordt o.a. bepaald door het volume dat de verkoper heeft opgegeven. Wat zo’n verkoper vaak doet als ze weten dat het lastig wordt om de deal op een nette manier binnen te halen, is het contractvolume naar beneden bijstellen. Een voorschot wat gebaseerd is op 10.000 kWh elektra is uiteraard een stuk lager dan een voorschot gebaseerd op 50.000 kWh elektra. Stel je trapt er in, dan krijg je uiteindelijk een flinke eindafrekening en moet je het verschil alsnog bijbetalen. Dus controleer altijd de volumes die in de overeenkomst vermeld staan! Klinkt misschien heel logisch, maar geloof me, deze truc wordt nog heel vaak toegepast!
Tip 2: Impact van meterkeuze op energievoorschot
Bij een kleinverbruiksaansluiting staan naast de leveringskosten ook de netbeheerkosten op de factuur van de energieleverancier en maken ze dus deel uit van het voorschotbedrag. We kunnen anno 2024 niet meer in een landelijk systeem checken welk type meter er per locatie zit. Daarom werken veel platforms waar energieadviseurs en verkopers hun offertes maken op basis van de aanname dat bij een bepaald volume een bepaald type meter hoort. Alleen dit kan dus aangepast worden. Een goede energieadviseur vraagt naar het type meter van de klant en biedt een offerte aan met het juiste type meter om onaangename verrassingen te voorkomen. Helaas zijn er situaties waarin oneerlijke verkopers expres een te kleine meter kiezen om het voorschotbedrag te verlagen en zo de deal toch binnen te slepen.
Tip 3: Vergelijk appels met appels
Controleer of de voorwaarden bij de leveranciers gelijk zijn, inclusief de ingangsdatum, looptijd en het type product (vaste prijs of dynamische tarieven). Vergelijk de tarieven eerlijk, of het nu gaat om kale commodity tarieven, tarieven inclusief energiebelasting en btw of een vaste prijs, niet met een dynamische prijs. Ik zie op social media veel energie gerelateerde advertenties voorbijkomen met de laagste tarieven. Soms zie ik zelfs lage dynamische tarieven aangeboden worden als vaste tarieven. Omdat ik al jaren in de energiemarkt werk, weet ik dat deze super lage tarieven nooit aangeboden kunnen worden omdat ze enkele centen onder de inkoopprijzen liggen. Dus te mooi om waar te zijn. Toch ben ik laatst nog een keer een deal verloren omdat een ondernemer mijn vaste prijs vergeleek met een dynamische prijs. Deze man vond budgetzekerheid enorm belangrijk. Hij was ervan overtuigd dat ik veel duurder was, dus in eerste instantie ging hij toch met een concurrent in zee. Na twee maanden belde hij mij terug en heeft hij alsnog een contract bij mij afgesloten tegen vaste tarieven. Moraal van het verhaal: vergelijk appels met appels en lees de kleine lettertjes!
Tip 4: Respecteer je huidige energiecontracten
“Ja maar hij zei nog dat ik geen boete zou krijgen als ik zou overstappen naar leverancier X!” Ook dit horen we nog wekelijks. Geloof mij, als jij contractbreuk pleegt bij je energieleverancier, dan ontvang je vroeg of laat een boete. Dat is ook logisch, want de leverancier heeft jouw volume ingekocht en loopt marge mis. Dus geloof niemand op zijn blauwe ogen dat dit wel kan. Wat eventueel wel zou kunnen is als je echt de hoofdprijs betaalt, om te checken of het voordeliger is om een boete te betalen en een nieuw contract af te sluiten. Dat zijn geen makkelijke trajecten en zo’n traject gaat altijd in samenspraak met je huidige leverancier. Een goede adviseur adviseert je dus nooit zomaar over te stappen.
Uiteraard zijn er nog meer tips te geven maar dit zijn volgens mij de 4 belangrijkste tips die ik jullie kan geven.
Heb je nog vragen of ervaringen om te delen? Ik hoor het graag!
Met vriendelijke groeten,
Frank Sol
Mede-eigenaar SPOT Energie