mrt 14, 2024 | Blog

Slimme strategieën voor energie-inkoop: Verder kijken dan het laagste tarief

“Ik heb ook een aanbieding van mijn huidige leverancier opgevraagd en zij hebben € 0,12 piek en € 0,11 dal aangeboden, als jullie daaronder kunnen dan hebben jullie de deal.“

Zo’n gesprek voeren de accountmanagers bij SPOT Energie geregeld. Uiteraard begrijpelijk dat potentiële nieuwe klanten zo denken maar persoonlijk vind ik daar twee dingen van.

  1. INKOOPMOMENT
    Je vergelijkt nu op 1 willekeurig moment de tarieven van verschillende aanbieders met elkaar maar wie heeft je het inkoopmoment geadviseerd? Heb je dit moment zelf bepaald, veel zakelijke klanten beredeneren nog steeds van: “Ik beslis altijd 2 maanden voor dat mijn huidige energiecontract afloopt, dan vraag ik bij verschillende partijen offertes op en dan kies ik de meest voordelige tarieven.” Dat is inderdaad een strategie en heb je op dat moment inderdaad het meest gunstige tarief uit onderhandeld. Is dat de beste strategie? Dat denk ik niet.
    Iedereen kan op een bepaald moment een offerte opvragen maar blij slim energie inkopen hoort een gedegen inkoopplan waar verschillende de risico’s worden afgewogen, zoals onder andere de keuze tussen een vaste- of dynamische prijs. Verder wordt de energiemarkt goed gemonitord om zo een goed inkoopmoment te SPOTTEN. Stel je kiest dan toch voor een goedkopere leverancier en niet voor de adviseur die je dit inkoopmoment heeft geadviseerd dan bespaar je nu misschien enkele honderden euro’s maar wie gaat je de volgende keer wijzen op een goed inkoopmoment? Niet de persoon die je nu geïnformeerd heeft. Uiteraard is het ook een kwaliteit van de adviseur om zijn toegevoegde waarde te verkopen.

  2. OVERIGE VOORWAARDEN
    De tarieven zijn uiteraard een belangrijk onderdeel van een energieaanbod, maar vergeet niet te letten op andere kosten in de offerte of in de algemene voorwaarden staan. Ik som hier enkele belangrijke voorwaarden op waarmee de kosten achteraf toch een stuk hoger kunnen uitvallen.

    Vaste leveringskosten
    Veel leveranciers werken met vaste leveringskosten die zij maandelijks factureren. Dit bedrag kan enorm variëren bij kleinverbruikers zien we bedragen van € 6,99 tot wel €14,99 per maand. Bij grootverbruikers kan het zelfs variëren van € 9,99 tot bedragen van € 58,00 per maand en soms kom ik zelfs nog hogere bedragen tegen. U begrijpt dat deze vaste leveringskosten het financiële plaatje enorm kunnen beïnvloeden en dat de aanbieder met de laagste tarieven gekoppeld aan een hoog vastrecht uiteindelijk niet per sé de goedkoopste hoeft te zijn.

    Looptijd
    Ik sprak laatst een klant die van ons een offerte wilde ontvangen voor 1 en 3 jaar. Op dat moment was een 3 jarige looptijd voordeliger de 1 jarige optie. Ze gaf toen aan dat ze misschien hun bedrijf gaan verkopen en dat er al enkele serieuze gesprekken gevoerd waren. Mijn advies naar haar was om dan niet voor de offerte van 3 jaar te gaan omdat het te onzeker was dat zij die zou uitdienen of dat de nieuwe eigenaar het contract zou overnemen. Dat zou betekenen dat zij een boete moeten gaan betalen. De 1 jarige optie was in dit geval dus het juiste advies.

    Type tarief
    Is het tarief dat je hebt ontvangen van je leverancier of adviseur wel een 100% vaste prijs? Afgelopen week kwam ik nog een klant tegen die dacht dat hij voor 1 jaar een vaste prijs had vastgelegd voor € 0,069 piek en € 0,045 dal maar in werkelijkheid was een dynamische prijs met een hele hoge opslag.

    Zonnepanelen
    Een hot item momenteel is hoe leveranciers omgaan met klanten die terugleveren. Zoals jullie wel in de media hebben kunnen lezen zal de salderingsregeling ongewijzigd blijven de aankomende periode. Stel, je hebt zonnepanelen of je bent van plan om de aankomende contractperiode zonnepanelen te nemen, dan moet je wel weten hoe leveranciers omgaan met klanten die zonnepanelen hebben, welke extra kosten zij in rekening brengen en hoe zij de salderingsregeling uitvoeren. Heb je een grootverbruik aansluiting dan wil je uiteraard weten welke terugleververgoeding je ontvangt.

    Abonnementskosten
    We komen nog geregeld klanten tegen die zijn aangesloten bij een collectief en daar flinke lidmaatschaps- of abonnementskosten moeten betalen. Er zijn partijen in de markt die bijvoorbeeld jaarlijks ongeveer €2.000,- vragen en dan zelfs nog onduidelijk zijn over wat een klant later gaat betalen. Bedrijven met een laag verbruik kunnen deze kosten haast niet terugverdienen met een laag tarief en zijn dus bijna altijd meer kwijt dan als zij individueel zouden inkopen.

    Stilzwijgende verlenging
    Enkele grootzakelijke energieleveranciers werken nog steeds met een stilzwijgende verlenging in hun contract. Dat wil zeggen dat als je niet tijdig je energiecontract opzegt je automatisch met een jaar verlengd wordt tegen voorwaarden die de leverancier zelf kan bepalen. Geloof mij, dat is nog nooit tegen marktconforme voorwaarden geweest. Wil je meer weten over hoe leveranciers hun trouwe klanten bewust te veel laten betalen? Lees dan deze blog: Zeg nog snel uw zakelijke energiecontract op en voorkom de Trouwe-Klanten-Boete!

    Conclusie
    Staar je dus niet blind op alleen het laagste tarief, maar neem het inkoopmoment mee en lees altijd de kleine lettertjes in het contract. Passen de voorwaarden wel bij mijn bedrijfssituatie? En komen deze overeen met wat de verkoper heeft aangegeven?

    Blijf op de hoogte
    Wil je meer tips en inzichten ontvangen over zakelijke energiecontracten en slimme inkoopstrategieën? We delen graag onze expertise om jou te helpen de beste beslissingen te nemen voor jouw bedrijf.

    Deze blog maakt deel uit van een tiendelige blogreeks. Als je de voorgaande blogs hebt gemist of ze gewoon opnieuw wilt doornemen, vind je hieronder de links:
    Blog 1: Benieuwd hoe je louche energieverkopers te slim af kunt zijn
    Blog 2: Energiecontract vernieuwen? Wacht niet te lang!
    Blog 3: De voor- en nadelen van collectieve inkoop: wat je écht moet weten!
    Blog 4: Ontdek waarom (energie) verkopers je dwingen tot snelle beslissingen!

    Ben ik belangrijke voorwaarden vergeten? Ik hoor het graag van je in de reacties!

    Met vriendelijke groeten,
    Frank Sol
jouw alineatekst 17
Team SPOT Energie

Ook interesse in kostenoptimalisatie?